FMI a obligat Ucraina să tipărească bani încă din iulie pentru achitarea unei părți din datoriile față de Gazprom pentru gazele livrate și neplătite

Hrivna

Autoritățile de la Kiev și cele de la Moscova au ajuns, vineri seară, la un acord care ar putea restabili aprovizionarea cu gaze naturale a Ucrainei și ar putea evita riscul de întrerupere a aprovizionării cu gaze naturale a statelor europene pe timpul iernii.

Potrivit acordului, Ucraina va plăti 3,1 miliarde de dolari până la sfârşitul acestui an, pentru gazele primite anterior, iar Rusia va furniza în schimb cel puţin 5 miliarde de metri cubi de gaze Ucrainei în lunile următoare, cu opțiune de suplimentare a cantității până la 7 miliarde de metri cubi, în caz de nevoie, a declarat, vineri, la Bruxelles, comisarul pentru Energie Guenther Oettinger, în urma discuţiilor cu miniştrii Energiei din cele două ţări. În plus, rușii au acceptat o reducere semnificativă a prețului de livrare a gazelor către Ucraina, cu 20% de la 485 la 385 de dolari/mia de metri cubi.

Statul ucrainean avea însă pusă deoparte încă din iulie acești 3,1 miliarde de dolari, bani suficienți pentru a achita aproape 60% din datoria acumulată până în prezent către Gazprom pentru gazele importate de la ruși, cifrată la 5,3 miliarde de dolari.

Banii sunt la banca centrală

Asta pentru că Fondul Monetar Internațional a impus guvernului de la Kiev, încă de la începutul verii, recapitalizarea cu bani de la buget a monopolului energetic ucrainean Naftogaz, iar ulterior depunerea de către Naftogaz a sumei de 3,1 miliarde de dolari într-un cont restricționat la banca centrală a Ucrainei, din care autorităților ucrainene li se permite să facă plăți exclusiv pentru stingerea datoriilor față de Gazprom pentru gazele livrate.

Astfel, în documentele oficiale ale acordului stand-by semnat de Ucraina cu FMI se arată că statul ucrainean s-a angajat față de FMI să recapitalizeze Naftogaz cu bani de la buget, lucru care s-a întâmplat printr-o lege de rectificare a bugetului de stat adoptată la 31 iulie 2014.

Recapitalizarea s-a făcut printr-o emisiune de titluri de stat, care a fost cumpărată integral de către banca centrală a Ucrainei, potrivit sursei citate, care mai arată că acest proces de recapitalizare de la buget a monopolului energetic prin monetizarea de către banca centrală a datoriei publice a statului ucrainean va continua cel puțin până la finalul acestui an.

"După finalizarea procedurii de recapitalizare a Naftogaz, compania va depune într-un cont restricționat la Banca Națională a Ucrainei suma de 3,1 miliarde de dolari. Naftogaz va efectua plăți din acest cont doar cu acordul Ministerului de Finanțe și al băncii centrale și numai în scopul reglării datoriilor față de Gazprom pentru facturile neplătite la gaze, fie ca urmare a unei decizii a curții de arbitraj, fie în cazul încheierii unui acord pe cale amiabilă între Naftogaz și Gazprom. În cazul în care suma din acest cont depășește suma necesară pentru achitarea datoriilor către Gazprom, fie ca urmare a unei decizii a curții de arbitraj, fie în cazul încheierii unui acord pe cale amiabilă între Naftogaz și Gazprom, banii vor fi folosiți pentru plata importurilor curente și viitoare de gaze naturale", se arată în prima evaluare de către FMI a acordului cu Ucraina, de luna aceasta, în care se precizează că acest angajament a fost integral îndeplinit de către autoritățile de la Kiev la 31 iulie 2014.

Sume identice

Suma de 3,1 miliarde de dolari este identică cu cea anunțată vineri în urma negocierilor tripartite UE-Ucraina-Rusia, reprezentând banii pe care Ucraina îi va plăti Rusiei până la finalul acestui an, parte a datoriei totale de 5,3 miliarde de dolari pentru gazele livrate de ruși în lunile anterioare și neplătite de ucraineni, în schimbul reluării de către Rusia a aprovizionării cu gaze a Ucrainei pe timp de iarnă, cel puțin până la finalul lunii martie 2015.

Rusia și Ucraina au apelat ambele la Curtea de Arbitraj de la Stockholm în iunie, după ce rușii le-au tăiat gazele ucrainenilor. Gazprom reclamă datoriile neplătite de ucraineni pentru gazele livrate în trecut, în timp ce Kievul acuză majorarea ilegală a prețului de livrare a gazelor rusești către Ucraina de la 1 aprilie 2014, de la 268,5 la 485 dolari/mia de metri cubi, survenită pe fondul accentuării tensiunilor politice, ca urmare a anexării peninsulei Crimea de către Rusia. Curtea se va pronunța însă în acest diferend doar în a doua jumătate a anului viitor.

Altfel, vineri, comisarul pentru Energie Guenther Oettinger a declarat că Uniunea Europeană va garanta un împrumut acordat de FMI Ucrainei în scopul de a sprijini Kievul în a-și plăti datoriile față de Gazprom. Potrivit acordului tripartit, ucrainenii le vor plăti rușilor o primă tranșă de 2 miliarde de dolari până la sfârșitul lunii octombrie, iar restul de 1,1 miliarde de dolari – până la finalul anului.

La rândul său, ministrul Energiei din guvernul de la Moscova, Alexandr Novak, a declarat că Ucraina poate folosi banii primiți de la FMI pentru achitarea datoriei către Gazprom pentru gazele livrate și neplătite și că UE și Banca Mondială ar putea acționa ca garanți ai îndeplinirii obligațiilor financiare ale Kievului față de Kremlin.

Ucrainenii nu scapă de suferințe

Pe de altă parte, preţul gazelor din Ucraina ar putea creşte de patru ori până la sfârşitul anului, în condiţiile în care compania naţională de petrol şi gaze Naftogaz se pregăteşte să introducă un tarif unic pentru toate categoriile de consumatori.

"Este posibil ca în acest an să fie luate decizii care să ducă la noi majorări ale preţurilor gazelor. Există chiar posibilitatea să fie introdus un preţ unic pentru consumatorii comerciali şi cei casnici", a declarat directorul adjunct al Naftogaz, Oleksandr Todiciuk, citat de agenția ucraineană de presă UNIAN, preluată de Ria Novosti.

O astfel de decizie ar face ca preţul pentru gazele livrate populaţiei să crească de patru ori, potrivit agenţiei ucrainene de presă.

FMI vrea calendar de scumpiri

Guvernul de la Kiev a majorat de două ori anul acesta prețurile gazelor pentru consumatorii ucraineni. Prima majorare , cu 50%, a fost pentru consumatorii casnici și a fost introdusă de la 1 mai. De la 1 iulie, și prețul de achiziție a gazelor de către companiile regionale producătoare și furnizoare de energie termică a fost majorat cu 40%. A fost introdus și un nou sistem de sprijin la plata facturilor la gaze pentru familiile cu venituri mici. În prezent, circa 27% din populația Ucrainei este eligibilă pentru a primi acest tip de ajutor social.

Potrivit acordului cu FMI, Ucraina a acceptat un calendar gradual de majorare a prețurilor la gaze pentru consumatorii finali, în prezent masiv subvenționate, calendar care prevede creșteri succesive de tarife până în 2018.

"Principalul obiectiv al guvernului și al Naftogaz este ca deficitul financiar al Naftogaz să nu depășească 4,3% din PIB în 2014. Reformele din sectorul energetic se vor concentra pe o reducere graduală a subvențiillor fiscale și pe creșterea eficienței. Un import mecanism de atingere a acestor ținte este majorarea graduală, dar persistentă, a prețurilor la gaze și la încălzire pentru consumatorii finali, însoțită de măsuri de asistență socială menite să diminueze impactul acestor scumpiri asupra celor cu venituri mici. Autoritățile își vor intensifica eforturile pentru creșterea disciplinei de plată a clienților Naftogaz", se arată în prima evaluare de către FMI a acordului cu Ucraina, de luna aceasta.

Executări silite și confiscări de proprietăți pentru gaze neplătite

Una dintre marile surse de deficit financiar ale Naftogaz este volumul mare de restanțe la plata gazelor al clienților ucraineni, în special al celor industriali și al companiilor regionale producătoare și furnizoare de energie termică. Potrivit FMI, volumul total de restanțe se ridică în prezent la circa 1,6% din PIB-ul Ucrainei.

"Naftogaz întâmpină dificultăți în a încasa aceste facturi restante, întrucât datoriile neplătite ale producătorilor de energie termică se datorează adesea neplății de către bugetul central a subvențiilor menite să compenseze alimentarea cu energie termică a locuințelor la un preț sub costuri. În plus, multe dintre facturile neplătite la gaze ale consumatorilor industriali sunt contestate și fac obiectul unor procese în instanță aflate în curs", se afirmă în documentul citat.

Pentru a încerca să rezolve această problemă, guvernul de la Kiev s-a angajat față de FMI să întocmească un plan de încasare a creanțelor Naftogaz asupra clienților, în perioada septembrie 2014 – decembrie 2015. Planul trebuie să aibă ținte lunare pe categorii de clienți, scopul fiind acela de a maximiza încasarea facturilor și evitarea acumulării de restanțe.

"Clienților care nu acceptă planuri de achitare a facturilor neplătite li se vor bloca conturile bancare și vor fi executați silit, inclusiv prin confiscarea proprietăților. Vom identifica modificările legislative necesare pentru luarea acestor măsuri. De asemenea, Naftogaz va publica și actualiza lunar pe website-ul său lista entităților publice și private cu facturi neplătite la gaze", se mai arată în evaluarea acordului Ucrainei cu FMI.