Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Thu11142024

Last updateTue, 29 Oct 2024 8am

Romana English
Back Home Petrol si Gaze Stiri Petrol si Gaze Rafinare si Marketing Rusia invadează Europa cu motorină ieftină și subminează rafinăriile europene, după ce Moscova a redus taxa pe exporturile de diesel

Rusia invadează Europa cu motorină ieftină și subminează rafinăriile europene, după ce Moscova a redus taxa pe exporturile de diesel

Rusia motorina

Sectorul european al procesării țițeiului, care se confruntă deja cu mari probleme, ca urmare a reducerii marjelor de rafinare, riscă să intre într-o criză și mai adâncă. Asta pentru că exporturile de motorină de înaltă calitate, la standarde UE, din Rusia în Europa,au atins maxime istorice și este de așteptat să se majoreze și în anii următori. Acest lucru creează un exces de ofertă de motorină pe piața europeană, care ar putea conduce la noi închideri de rafinării și pierderi de locuri de muncă în Europa.

Conștiente de dependența bugetului de stat al Rusiei de încasările din exportul de țiței și produse rafinate, autoritățile de la Moscova au decis, la începutul acestui an, să reducă taxa pentru exporturile de motorină de la 66% în 2013 la 65% în 2014, 63% în 2015 și 61% în 2016, ceea ce a încurajat investițiile în upgradarea facilităților rusești de procesare a petrolului, în vederea sporirii livrărilor externe, la prețuri competitive.

Chiar și înainte de adoptarea acestei reduceri de taxe, în ultimii ani, companiile de profil au investit zeci de miliarde de dolari pentru modernizarea rafinăriilor rusești, multe dintre ele construite în epoca sovietică, scopul fiind creșterea producției de carburanți de calitate superioară, scrie Financial Times.

În prezent, cantități mari de motorină rusească de înaltă calitate așteaptă să intre pe piață europeană, amenințând sectorul european al procesării țițeiului, aflat oricum într-o situație mai mult decât problematică.

Europenii au deja probleme mari

"Din cauza cererii slabe din Europa și a supracapacității de producție, nivelul de activitate al rafinăriilor europene a atins minimul ultimilor 32 de ani vara trecută. Fără reducerea capacității de producție, sectorul european al procesării țițeiului va continua să sufere, mai ales dacă luăm în considerare și importurile din Rusia, Statele Unite și Orientul Mijlociu", a declarat Ferenc Horwath, executiv al grupului ungar MOL.

Cei de la MOL și-au închis, în 2013, o rafinărie în nordul Italiei, cu o capacitate de procesare de 55.000 de barili de țiței pe zi și iau în calcul închiderea altor două, din Croația. Italienii de la ENI și spaniolii de la Compania Espanola de Petroleos sunt alți doi jucători europeni majori care și-au închis din rafinării anul trecut.

Producția de carburanți a Rusiei a crescut cu 9,5% în primele trei luni ale acestui an, la 1,63 milioane de barili pe zi, potrivit ministerului Energiei de la Moscova.

Rușii sunt în plină expansiune

Decenii de-a rândul, Rusia a fost cunoscută pentru slaba calitate a produselor sale rezultate din procesarea țițeiului. Acea epocă pare să fi apus. Anul trecut, Rusia s-a dovedit a fi un producător și exportator major de motorină cu conținut redus de sulf, la mare căutare printre șoferii europeni și în acord cu standardele de mediu și de calitate ale UE.

Rusia a produs anul trecut aproape 500.000 de barili de motorină cu conținut redus de sulf pe zi, dublu față de 2012, potrivit companiei de consultanță Energy Aspects. Se estimează că producția va ajunge la 1,1 milioane de barili pe zi în 2016.

Cea mai mare parte din această cantitate de motorină de înaltă calitate este destinată exportului. Pentru rafinăriile europene, care se confruntă de mai multă vreme cu cerere slabă, supracapacitate de producție și închideri de unități de procesare, majorarea livrărilor de motorină rusească nu a făcut decât să înrăutățească și mai mult marjele de rafinare.

Acum 6 ani, marjele de rafinare în Europa erau, în medie, de circa 10 dolari/baril, în timp ce în prezent multe unități europene de procesare a țițeiului se confruntă cu pierderi operaționale.

Per total, exporturile de motorină, de toate sortimentele, ale Rusiei, au crescut cu 7% în 2013, la aproape 900.000 de barili pe zi la unele dintre porturile-cheie ale țării. Circa o treime din aceste livrări au reprezentat motorină cu conținut redus de sulf, care a mers în cea mai mare parte spre nordul Europei, prin portul baltic Primorsk.

Reducerea taxelor a încurajat investițiile

"Până nu demult, oferta de motorină era mai mică decât cererea în Europa, ceea ce proteja rafinăriile europene. Însă acum oferta de motorină de înaltă calitate este mult mai mare, nu doar ca urmare a majorării exporturilor Rusiei, ci și a celor amerciane. Practic, e ca și cum rafinăriilor europene li s-a amputat un picior. Pierderile nu mai pot fi susținute", spune analistul Robert Campbell de la Energy Aspects.

Istoric vorbind, rafinăriile europene au fost protejate de concurența celor rusești. Asta pentru că rușii nu produceau și nu exportau motorină de înaltă calitate, ci țiței cu conținut mare de sulfur, care era procesat în Europa și vândut sub formă de produse finite.

Acum însă, ca urmare a investițiilor în upgradarea rafinăriilor sale, încurajate semnificativ și de recenta reducere a taxei de export, industria de procesare a țițeiului din Rusia este capabilă să respecte specificațiile standardelor europene cu privire la conținutul de sulf din motorină, ceea ce a dus la o adevărată invazie de motorină rusească de înaltă calitate în Europa.

Între 2008 și 2013, capacitatea de rafinare a Europei a scăzut cu 8%, sectorul european de procesare a țițeiului pierzând 50.000 de locuri de muncă directe sau indirecte, potrivit datelor unui grup de lobby al industriei, FuelsEurope. Construirea de noi rafinării în Asia și în Orientul Mijlociu nu a făcut decât să înăsprească concurența.

Lucrurile nu se vor opri aici

Scumpirea țițeiului spre cotații de 110 dolari/baril, coroborată cu marjele de rafinare foarte mici pentru motorină, riscă să ducă la noi închideri de rafinării. Durata de funcționare a rafinăriilor a fost redusă, iar pentru intervalul iunie-august se așteaptă scăderea cu 9% a preluărilor de țiței pentru procesare, la 11,5 milioane de barili pe zi, potrivit JBC Energy.

Deși unii analiști pun la îndoială sustenabilitatea cererii de motorină din Europa, este de așteptat ca noul regim fiscal rusesc pentru exporturi de țiței și produse rafinate, care a accelerat ritmul modernizării rafinăriilor din Rusia, să conserve profitabilitatea livrărilor de motorină.

"Faptul că taxa de export pentru motorină a fost redusă și este mai mică decât cea pentru benzină va încuraja creșterea producției și a exporturilor, iar Rusia își va spori cota de piață în Europa pe acest segment, în dauna concurenților săi europeni și nu numai", conchide Alexander Poegl de la JBC Energy.

 

Tag Cloud