Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Sun02162020

Last updateWed, 12 Feb 2020 8am

Romana English
Back Home Petrol si Gaze Stiri Petrol si Gaze Rafinare si Marketing Veste proasta pentru rafinariile europene: UE elimina taxele pe importurile de motorina din Singapore

Veste proasta pentru rafinariile europene: UE elimina taxele pe importurile de motorina din Singapore

Arpechim 2

Uniunea Europeana si statul Singapore vor semna cel mai devreme in 2014 un acord de liber schimb, prin care vor fi eliminate taxele europene pe importurile de combustibil pentru avioane si motorina din Singapore, ceea ce va duce la impulsionarea livrarilor de astfel de produse din statul sud-est asiatic catre tarile blocului comunitar european.

Intregul proces de ratificare va dura circa doi ani, incepand cu 16 decembrie 2012, cand a fost semnat un pact preliminar de principiu, potrivit unui comunicat al Ministerului Comertului din Singapore, citat de Bloomberg. Acordul va fi similar cu unul anterior semnat de UE cu Coreea de Sud, care a dus la o crestere fara precedent a livrarilor de titei North Sea catre statul coreean.

Uniunea Europeana si Singapore se straduiesc sa consolideze schimburile comerciale, aflate in plin avant si estimate, la nivelul anului 2011, la 106 miliarde de dolari. Eliminarea taxelor va permite rafinariilor din Singapore, cum ar fi cele detinute de Royal Dutch Shell si Exxon Mobil, sa livreze asa-numitii „combustibili distilati”, inclusiv motorina, in Europa, capatand acces la o ruta de export dominata in prezent de companii din India si Orientul Mijlociu.

Un alt efect al acordului de liber-schimb dintre UE si Singapore ar fi inrautatirea si mai accentuata a marjelor de profit ale rafinariilor din Europa, afectate deja de reducerea cererii, pe fondul celei de-a doua recesiuni cu care se confrunta continentul in ultimii patru ani.

"Dezastruos" pentru rafinariile europene

„Acest acord de liber schimb s-ar putes dovedi dezastruos pentru rafinariile europene. Cel cu Coreea de Sud a facut deja ca mari cantitati de petrol european sa plece spre Asia, majorand costurile pe care rafinariile din Europa trebuie sa le plateasca pentru a se aproviziona cu titei. Acum, se vor confrunta si cu concurenta reprezentata de livrarile de combustibili distilati din Singapore. Rafinariile din Europa o duc deja rau si o vor duce si mai rau’, spune Olivier Jakob, director la compania elvetiana Petromatrix GmbH.

Singapore este cel mai mare exportator de produse petroliere rafinate din Asia si livreaza benzina, motorina si combustibil pentru avioane in numeroase tari, inclusiv in Statele Unite.

In prezent, UE impune o taxa de 4,7% pe importurile de combustibil pentru avioane si de 3,5% pe cele de motorina, provenite din Singapore.

Potrivit datelor Bloomberg, pretul mediu en-gros la motorina si combustibil pentru avioane in Asia este, in prezent, cu peste 18 dolari/tona metrica mai mic decat cel din Europa.

Profitabilitatea livrarilor internationale de combustibili este erodata de taxele de import, ca si de costurile de transport. 

„Rafinariile avansate tehnologic din Asia sunt capabile sa proceseze optim tipuri mai ieftine de petrol brut si sa produca combustibili distilati de cea mai buna calitate la costuri mult mai mici decat in alte parti. In consecinta, isi permit sa exporte chiar si in Europa, in pofida distantei, la un pret competitiv”, spune Abhishek Deshpande, analist la Natixis in Londra.

In prezent, UE nu impune taxe pe importurile de titei brut din Singapore.

Trebuie sa treaca de birocratia UE

Acordul de liber-schimb dintre UE si Singapore urmeaza sa fie prezentat spre aprobare Parlamentului European in luna mai a acestui an.

Anterior, semnarea unui acord de liber schimb dintre UE si Coreea de Sud a dus la o crestere fara precedent a livrarilor de titei North Sea catre statul coreean. Acordul a fost aprobat de Parlamentul European in februarie 2011 si a intrat in vigoare in luna iulie a aceluiasi an, prevazand eliminarea unui de tarif de 3% impus rafinariilor coreene, reprezentand echivalentul a trei saptamani de importuri.

De atunci, cel putin 53 de milioane de barili de petrol North Sea au fost exportate din Europa in Coreea.

Pe langa Parlamentul European, acordul mai trebuie aprobat de Comisia Europeana si de guvernele statelor membre UE.

„Nu putem estima cu precizie cand vor fi obtinute toate aceste aprobari si cand va intra in vigoare acordul”, a declarat un purtator de cuvant al Bruxelles-ului.

Potrivit unui sondaj efectuat de Bloomberg in randul traderilor si brokerilor specializati, volumul importurilor europene de combustibil de avioane din Orientul Mijlociu si Asia s-ar putea ridica in ianuarie 2013 la circa 1,4 milioane de tone, in crestere de la nivelul de 1,5 milioane de tone consemnat in decembrie 2012, cel mai mare din ultimele trei luni.

Reducere de productie contra-sezoniera

Singapore, care are o capacitate de rafinare de circa 1,4 milioane de barili de titei pe zi, aproximativ egal cu consumul total al Marii Britanii, nu a exportat deloc combustibil pentru avioane si motorina in UE in ultimele 5 saptamani, potrivit datelor Ministerului Comertului din Singapore.

In prima jumatate a anului trecut, UE a importat in total 8,8 milioane de tone de motorina, din toate tarile.

Mai multe rafinarii din Europa si-au redus recent productia, din ratiuni contra-sezoniere, din cauza prabusirii marjelor de profit, iar altele le-ar putea urma exemplul in continuare, daca profiturile nu-si revin, se afirma in ultimul raport lunar al Agentiei Internationale a Energiei (AIE).

AIE mentioneaza printre rafinariile care si-au redus productia facilitatile Permis din Olanda, detinuta de Shell, si Fawley din Marea Britanie, apartinand celor de la Exxon Mobil.

In decembrie anul trecut, Ministerul Comertului din Singapore sublinia ca de desfiintarea tarifelor de import din UE vor beneficia exportatorii locali de electronice, farmaceutice, produse chimice si alimente procesate.

CONSUMUL GLOBAL DE ENERGIE

PRODUCTIA GLOBALA DE ENERGIE

Consumul de energie al SUA

Tag Cloud