Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Thu02202020

Last updateThu, 20 Feb 2020 11am

Romana English
Back Home Petrol si Gaze Stiri Petrol si Gaze Transport si Stocare Relaxarea embargoului asupra Iranului va avea efecte limitate asupra prețului țițeiului

Relaxarea embargoului asupra Iranului va avea efecte limitate asupra prețului țițeiului

Iran transport titei asigurare

Statele Unite și Uniunea Europeană au suspendat temporar, pe o perioadă de 6 luni, o parte din sancțiunile economice dictate împotriva regimului de la Teheran, după ce guvernul iranian a sistat o serie de activităţi nucleare sensibile, în conformitate cu acordul încheiat cu marile puteri.

Cotațiile internaționale ale petrolului au reacționat pozitiv, țițeiul Brent ieftinindu-se sub pragul de 106 dolari/baril, nu doar pe fondul veștilor despre detensionarea crizei nucleare iraniene, ci și ca urmare perspectivelor de majorare a producției de petrol a Libiei, prin recâștigarea de către guvernul de la Tripoli a controlului asupra porturilor-cheie pentru exportul de țiței și a creșterii slabe de a cererii de petrol a Chinei.

Pe de altă parte, potrivit unei analize Financial Times, cel puțin pe termen scurt și mediu, nu este de așteptat o scădere drastică a prețurilor la petrol ca urmare a evoluției pozitive a dosarului nuclear iranian. Asta pentru că extrem de proaspăta măsură de relaxare a sancțiunilor economice impuse Teheranului nu include deschiderea piețelor americane și europene de țiței pentru producția iraniană.

Doar 6 cumpărători pentru petrolul iranian

De altfel, Iranul a anunțat că, în eventualitatea ridicării totale a embargoului, va avea nevoie de șase luni pentru a reveni la nivelul de producție de dinainte de sancțiuni, de 4 milioane de barili pe zi, nivel atins ultima oară în 2011.

În primă instanță, urmează să fie ridicate restricțiile impuse de SUA și UE asupra transportului de țiței iranian, precum și asupra încheierii de polițe de asigurare pentru vasele petroliere care desfășoară această activitate. Acest lucru va ușura achiziționarea de petrol iranian de către cele șase state care au beneficiat și beneficiază de excepții de la regimul sancțiunilor sub acest aspect, respectiv China, Coreea de Sud, Japonia, India, Taiwanul și Turcia.

Extrem de importantă este relaxarea sancțiunilor cu privire la încheierea de asigurări pentru vasele petroliere care transportă țițein iranian. Cel puțin teoretic, acest lucru va diminua presiunea sub care se află Teheranul, de a fi nevoit să ofere discounturi semnificative puținilor cumpărători la care are acces. În prezent, Iranul poate exporta doar circa 1 milion de barili de petrol pe zi.

Neîncredere în asigurările de stat

Importurile de petrol iranian ale Indiei au scăzut la mai puțin de 50.000 de barili pe zi în iulie anul trecut, de la 400.000 la începutul lui 2013, o diminuare mult peste cea solicitată de SUA, principalul artizan al impunerii embargoului. Principalul motiv a fost dificultatea foarte mare de a încheia polițe de asigurare pentru transporturile de petrol iranian.

Asta pentru că armatorii de tancuri petroliere din întreaga lume cumpără protecție pentru vasele lor de la niște pool-uri de asigurare specializate localizate la Londra, respectiv în UE, care, astfel, sunt supuse astfel regimului sancțiunilor.

Pentru a compensa imposibilitatea de a obține polițe de asigurare de pe piețele de la Londra, atât Iranul, cât și India, au pus la punct scheme de asigurare pentru transporturile de petrol garantate de către cele două state ("asigurare suverană"). Însă procesatorii indieni de țiței, cumpărători de petrol iranian, nu au fost mulțumiți de nivelul redus al sumelor asigurate garantate de către aceste scheme de asigurare de stat. Ridicarea parțială a sancțiunilor face din nou accesibilă încheierea de polițe cu asiguratori europeni privați.

Măsură temporară

"În măsura în care cele 6 state cărora li s-a permis să importe țiței din Iran nu au putut să cumpere integral cantitățile care le erau îngăduite din cauza problemelor legate de asigurări, ne putem aștepta în perioada următoare la o oarecare creștere a exporturilor de petrol ale Iranului", spune Andrew Bardot, președintele asociației internaționale a pool-urilor de asigurare maritimă, cu sediul la Londra.

Pe de altă parte, restricțiile cu privire la încheierea de asigurări pentru transporturile de petrol iranian vor fi relaxate doar pe o perioadă de 6 luni. Și dat fiind că cele mai multe polițe din acest sector se reînnoiesc anual, asta înseamnă că multor transportatori le va fi în continuare imposibil să obțină acoperire de la asigurători privați.

Lipsă de interes

Un alt efect al relaxării restricțiilor este acela că, tot timp de șase luni, armatorii europeni vor putea concura cu cei iranieni și asiatici pentru a transporta țiței produs în Iran. Însă brokerii din domeniu spun că, cel puțin deocamdată, europenii nu s-au arătat foarte interesați să intre pe această linie de business, în parte pentru că cererea de vase petroliere este suficient de mare pe alte rute de transport.

"Deocamdată, armatorii europeni nu se arată interesați să transporte țiței iranian. Lucrurile s-ar putea schimba dacă cererea de vase petroliere se va înrăutăți pe alte rute", spune o sursă din industrie.

În fine, măsurile de ridicare parțială a sancțiunilor economice contra Iranului includ și liberalizarea importurilor occidentale de produse petrochimice iraniene. Însă aici impactul va fi, probabil, și mai limitat. Potrivit ultimelor date oficiale guvernamentale, exporturile petrochimice ale Iranului au avut ca destinație aproape exclusivă state din Asia.

CONSUMUL GLOBAL DE ENERGIE

PRODUCTIA GLOBALA DE ENERGIE

Consumul de energie al SUA

Tag Cloud