Benzina s-a scumpit cu 9,5% de la finalul anului trecut, în timp ce motorina s-a ieftinit cu 0,8%. Care sunt explicațiile
- Detalii
- Publicat în 26 July 2015
Prețul mediu la pompă al benzinei comercializate în România a crescut cu 9,5% de la finalul anului trecut până pe 20 iulie 2015, în timp ce cel al motorinei a scăzut, în același interval cu 0,8%.
Potrivit datelor Comisiei Europene, benzina s-a scumpit în România, în perioada 15 decembrie 2014 – 20 iulie 2015, de la 1,182 la 1,295 euro/litru, iar motorina s-a ieftinit de la 1,228 la 1,218 euro/litru.
Tendința este generală la nivel mondial. La nivelul celor 28 de state ale UE, prețul mediu la pompă al benzinei a crescut cu 8,7% în perioada menționată, de la 1,378 la 1,5 euro/litru. Cel al motorinei s-a majorat mult mai puțin, cu sub 1%, de la 1,26 la 1,272 euro/litru.
În Statele Unite, benzina s-a scumpit cu peste 20% din ianuarie 2015 încoace, de la 2,392 la 2,888 dolari/galon (circa 83 eurocenți/litru). În același interval, motorina s-a ieftinit cu peste 13%, de la 3,213 la 2,782 dolari/galon, potrivit datelor Energy Information Administration din SUA.
Americanii-s de vină
Șoferii europeni suferă scumpiri ale benzinei la pompă atât din cauza avansului cererii la nivel mondial, generat de sezonul concediilor și de ieftinirile de anul trecut la carburanți, pe fondul deprecierii masive a țițeiului, cât și ca urmare a aprecierii semnificative a dolarului față de euro, care a scumpit toate mărfurile denominate în monedă americană pe piețele internaționale.
În Statele Unite, unde șoferii se deplasează mai mult cu mașinile decât în Europa și dețin autovehicule mai mari și cu consum mai mare, cererea de benzină a ajuns în iulie la cel mai înalt nivel din 2007 încoace. Americanii au parcurs cu mașinile 1,26 mii de miliarde de mile în primele 5 luni ale acestui an, un record absolut pentru intervalul respectiv, arată datele Federal Highway Administration.
Statele Unite au importat 783.000 de barili de benzină pe zi în iulie, cea mai mare cantitate din mai 2014 încoace. Închirierea unui tanc petrolier pentru transport de produse rafinate din Europa pe coasta de Est a SUA a ajuns să coste 23.391 dolari/azi, cea mai mare valoare pentru această parte a anului din 2008 încoace. Iar referința Baltic Clean Tanker Index, compusă din 6 rute mondiale majore de transport produse petroliere pe mare, a atins recent cea mai mare valoare din decembrie 2011 încoace.
Rafinăriile europene zic mersi
Aceste evoluții, care au dat bătăi de cap șoferilor europeni, au reprezentat, în schimb, o gură de oxigen pentru procesatorii de țiței din Europa, după ani de zile de marje de rafinare cel puțin anemice. Profitul mediu al rafinăriilor europene pentru producția de benzină din țiței Brent a ajuns la 20,93 dolari/baril în iulie, cel mai înalt nivel din mai 2007 încoace. Anul trecut, indicatorul a consemnat o medie de doar 1,65 dolari/baril.
"Cererea de benzină din Europa este foarte puternică, atât pentru consum intern, cât și pentru exporturi. Cotațiile la țiței se află în continuare sub presiune, din cauza nivelurilor înalte ale producției în statele OPEC și ale extracției americane de petrol de șist, ceea ce a permis benzinei să-și mențină o primă mare de preț peste cel al țițeiului", explică șeful departamentului de piețe de mărfuri al BNP Paribas, Harry Tchilinguirian.
Companiile americane, printre care ExxonMobil și Valero Energy, au închiriat în primele 3 săptămâni din iulie 27 de tancuri petroliere pentru a transporta benzină fără plumb produsă în Europa pe coasta de Est a SUA, față de doar 7 în perioada similară a anului trecut.
Arabii inundă Europa cu motorină
Situația este cu totul diferită în Europa în ceea ce privește motorina. Oferta de motorină a crescut semnificativ în ultimele luni, multe rafinării mari din Orientul Mijlociu, Asia și SUA majorându-și producția, în timp ce cererea a rămas relativ stabilă. Procesatorii europeni, care deja se confruntă cu cele mai mici prețuri din ianuarie încoace, vor primi curând o nouă lovitură: creșterea semnificativă a importurilor europene de motorină de la rafinăriile din Arabia Saudită.
Traderii au închiriat tancuri petroliere pentru a transporta 440.000 de tone de produse rafinate din porturile saudite de la Marea Roșie către Europa în ultima lună, potrivit datelor compilate de Bloomberg, cel mai înalt nivel din 2013 încoace. Cel puțin jumătate din producția rafinăriilor din Arabia Saudită reprezintă motorină.
"Intrarea în producție a noilor rafinării din Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite va majora importurile din Orientul Mijlociu către Europa. Marjele de rafinare la motorină se vor afla sub o și mai mare presiune", spune Victor Shum, vicepreședinte al IHS Singapore.
Compania Oil Co. din Arabia Saudită și-a majorat capacitatea de producție de motorină anul acesta, la două rafinării ale sale, cu circa 380.000 de barili pe zi. Ambele produc în prezent la capacitate maximă. Abu Dhabi National Oil Co. și-a dublat capacitatea de procesare la rafinăria de la Ruwais, la 226.000 de barili de motorină pe zi.
Majorarea capacității de rafinare din Orientul Mijlociu încurajează exporturile către alte regiuni. Potrivit firmei de consultanță Energy Aspects, transporturile din Orientul Mijlociu către Europa conțin în special motorină cu conținut scăzut de sulf și carburanți pentru avioane. Supraproducția de motorină la nivel mondial a devenit evidentă săptămâna trecută, când stocurile de produse petroliere la hub-ul comun de trading Amsterdam-Rotterdam-Antwerp au atins maximul ultimilor 20 de ani, cifrându-se la peste 6 milioane de tone.
Exporturile saudite de carburanți au atins maximul ultimilor 13 ani în luna mai. Transporturile de motorină s-au majorat la 566.000 de barili pe zi, de la 280.000 de barili pe zi luna anterioară.
Motorina, mai ieftină decât benzina
Situația este în bună măsură similară în SUA, unde, în plus, intervine factorul sezonier: de regulă, prețurile la motorină scad vara și își revin toamna, în timpul perioadei de recoltare din agricultură și ating maximul în sezonul rece.
Prețul mediu la pompă al motorinei se situa sub cel al benzinei săptămâna trecută în 21 de state americane, potrivit datelor AAA. Prețul mediu al motorinei americane, la nivel național, era de 2,782 dolari/galon, cu 3,7% sub cel al benzinei, de 2,888 dolari/galon. De obicei, motorina costă mai mult decât benzina în SUA din cauza faptului că rafinăriile americane își exportă cea mai mare parte din producția de diesel, iar taxele federale sunt mai mari la motorină decât la benzină.
Cotațiile futures pentru motorină cu livrare în august au scăzut cu 9,5% anul acesta la bursa americană de mărfuri Nymex, la 1,6717 dolari/galon. În schimb, cele la benzină au crescut cu 30%, la 1,8676 dolari/galon.
Supraproducție
În ultimii ani, procesatorii de țiței au investit masiv în capacități de producție a mediu-distilatelor, cum ar fi motorina sau kerosenul. Așteptările investitorilor erau ca țările în curs de dezvoltare să aibă tot mai multă nevoie de acești carburanți industriali. Acum, concurența la export este foarte mare, punând presiune pe prețuri. Exporturile nete de motorină ale Chinei au atins un maxim istoric luna trecută, de 160.000 de barili pe zi.
"Iată ce se întâmplă după ce, timp de 5 ani, oamenii din consiliile de administrație au tot ținut ședințe și au vorbit despre cum va fi motorina combustibilul viitorului și cum vor investi ei în motorină", comentează Mark Anderle, director de aprovizionare și logistică la distribuitorul de carburanți TAC Energy.
În plus, în SUA, motorina este utilizată în special de flotele de camioane comerciale și în agricultură. Puțini americani au autoturisme pe motorină, deși sunt considerate a fi mai eficiente din punct de vedere al consumului și mai ecologice. În prima jumătate a anului, doar 2% din vânzările noi de autovehicule ușoare din Statele Unite au reprezentat mașini pe motorină.