Profitul operațional al grupului MOL a scăzut cu 21% în T2 2013. Vânzările de carburanți în România au crescut cu 7%
- Detalii
- Publicat în 13 August 2013
Grupul ungar MOL a înregistrat, în trimestrul al doilea al acestui an, un profit operațional de 112 miliarde de forinți, în scădere cu 21% față de trimestrul precedent, ca urmare a contribuției mai reduse a segmentului de explorare și producție, în timp ce rezultatele segmentelor de rafinare și marketing, respectiv transport de gaze, au rămas la un nivel similar cu T1 2013.
În sectorul explorare și producție, prețul mai scăzut al țițeiului și continuarea declinului producției au condus la rezultate în scădere, se arată într-un comunicat al MOL.
Pe partea de rafinare și marketing, efectul pozitiv al vânzărilor și cererii sezoniere mai puternice a fost contrabalansat de deteriorarea unor factori externi, precum restrângerea diferențelor între prețul țițeiului și cel al produselor petroliere rafinate, precum și de scăderea diferenţei dintre cotațiile ţiţeiului Ural şi ale celui de tip Brent, alături de câteva opriri neplanificate ale instalațiilor.
În România, vânzările totale de carburanți (în volume, inclusiv GPL și lubrifianți) au crescut cu 8% în trimestrul al doilea din 2013 față de perioada similară a anului precedent, în timp ce creșterea în cadrul rețelei de retail a grupului MOL a fost de 5%.
În primul semestru al acestui an, în Rom\nia, vânzările totale de carburanți (în volume, inclusiv GPL și lubrifianți) au crescut cu 7%, în timp ce, la nivelul grupului MOL, creșterea vânzărilor de retail a fost de 1%.
„Performanța relativ stabilă în sectorul de transport de gaze a fost rezultatul conjugat al sezonalității și al unor pierderi pe partea de tranzacții cu gaze în Croația”, precizează MOL.
Grupul a generat un flux de numerar operațional de 238 de miliarde de forinți în trimestrul al doilea din 2013, în creștere cu 47% comparativ cu intervalul similar din anul precedent, parțial ca urmare a reducerii nevoilor de capital circulant, în condițiile unui preț mai scăzut al țițeiului brut. Gradul de îndatorare a scăzut în trimestrul al doilea la 21%, nivelul minim din ultimii cinci ani.
„Rezultatele noastre din trimestrul al doilea au fost afectate în mod negativ atât de factori externi, cât și interni, mai ales pe segmentul de explorare și producție. Cotațiile mai scăzute ale țițeiului brut și scăderea continuă a producției de hidrocarburi și-au pus amprenta pe contribuția acestui segment, cel mai profitabil al afacerii noastre”, a declarat CEO-ul grupului MOL, Zsolt Hernádi.
Ca element pozitiv, acesta a menționat operațiunile din Kurdistan, unde guvernul regional a aprobat planul de dezvoltare a câmpului Shaikan, MOL apropiindu-se astfel de prima fază de producție.
„Acești barili ne vor ajuta să contracarăm declinul producției câmpurilor mature”, a spus Hernádi.
În plus, MOL a instalat un nou vicepreședinte executiv pentru sectorul de explorare și producție, Alexander Dodds.
Grupul MOL este o companie multinaţională integrată şi independentă, cu sediul central în Budapesta, Ungaria. Are operaţiuni în peste 40 de ţări şi aproximativ 30.000 de angajaţi în întreaga lume. Grupul controlează cinci rafinării şi două unităţi petrochimice la nivelul managementului integrat al lanţului de aprovizionare, în Ungaria, Slovacia, Croaţia şi Italia. Compania deţine, de asemenea, o reţea de peste 1.700 de beninării în Europa Centrală şi de Sud-Est, în 11 țări.
În România, MOL deţine 138 de bezinării. Compania a semnat acorduri de concesiune cu Agentia Naţională pentru Resurse Minerale pentru 3 perimetre din vestul României, dintre care unul a fost ratificat de către toate autoritățile competente.