Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Mon11112024

Last updateTue, 29 Oct 2024 8am

Romana English
Back Home Preturi Benzina Stiri Preturi Benzina Preturi Motorina Benzina și motorina, ieftine raportate la preturile din UE, mai puțin ieftine, raportate la puterea de cumpărare

Benzina și motorina, ieftine raportate la preturile din UE, mai puțin ieftine, raportate la puterea de cumpărare

20130318 - pret motorinaRomânii plătesc pe motorină la fel ca nemții, a fost știrea din presa centrală care îți atrăgea atenția în această dimineață. Dacă mergeai însă la sursa citată, EC Oil Bulletin, aveai însă surpriza să constați că realitatea e cu totul alta, prețul benzinei în România, de exemplu, este cel mai mic comparat cu prețul din celelalte 26 de state membre, iar cel al motorinei se clasează pe locul șase în topul celor mai ieftini carburanți din UE. E adevărat că acest lucru este valabil numai la prețul carburanților care includ și taxele, însă la acesta se referea și Capital.

Este evident că un titlu de genul "Benzina în România, cea mai ieftină din UE" nu putea avea același număr de accesări și comentarii ca "Motorina la români, la fel de scumpă ca la nemți!" . Analiza Capital se bazează pe evoluția relativă a prețurilor din România și Germania sau Austria, unde e adevărat că prețul motorinei a avut o evoluție descendentă. "Austriecii dădeau anul trecut 1,44 euro pe un litru de motorină, iar acum dau 1,36 euro, cu un cent mai mult decât românii.  Și în Germania prețul motorinei a cunoscut o scădere semnificativă: de la peste 1,54 de euro în martie 2012, la 1,40 de euro în martie 2013", remarcă redactorii Capital. Numai că prețurile la care se face referire sunt cele cu taxe. Iar, în timp ce în România, accizele s-au majorat de la 1 ianuarie 2013, accizele din Germania se află la același nivel cu acela de pe 1 ianuarie 2003.

Cifrele publicate de EC Oil Bulletin arată că românii plătesc cel mai puțin pe litrul de benzină, 1,32 de euro, și se situează pe locul șase în ceea ce privește prețul motorinei, 1,35 de euro. Asta și pentru că, în România, în ultimul an a avut loc o realocare semnificativă a consumului, dinspre benzină înspre motorină. Modificare reflectată și în structura parcului auto. Așa se face că, în prezent, 30% din motorina comercializată pe plan intern este de import, și este mult mai sensibilă la evoluția prețurilor pe celelalte piețe europene.

Dacă ar fi vrut neapărat să sublinieze impactul asupra cheltuielilor unei gospodării, redactorii Capital s-ar fi putut raporta la puterea de cumpărare a românilor. Așa cum a arătat energyreport.ro , Romania se afla în urmă cu o lună pe locul 33 din 60 intr-un top mondial al statelor cu cea mai scumpa benzina intocmit de Bloomberg, cu un pret mediu la pompa de 6,70 dolari/galon (circa 1,77 dolari/litru), insa se situa mult mai sus in clasament, pe locul 8, atunci cand venea vorba despre ponderea pe care o are cheltuiala cu cumpararea unui galon de benzina in venitul mediu zilnic la nivel national, care este de 30%, ceea ce face ca romanii sa consume foarte putina benzina, in medie doar 0,06 galoane (circa 0,22 litri) pe zi de persoana.

În plus, ar fi putut analiza pozițiile pe care le ocupă România în clasamentul prețurilor fără taxe la combustibili. În acest top, în cazul benzinei, România nu mai ocupă primul loc, ci de-abia locul al șaptelea. Și în acest caz, într-adevăr, prețul benzinei fără taxe din Germania este mai mic decât cel din România. Însă Germania este statul european cu cea mai mare capacitate de rafinare, față de România, unde mai funcționează 3 rafinării. În cazul prețului la motorină, fără taxe, România se situează pe locul al 12-lea în UE. Preturile raportate de EC Oil Bulletin nu cuprind însă și nile taxe impuse de statul român pe 1 martie 2013, ci numai modificările de accize de pe 1 ianuarie 2013.

Tag Cloud