"Taxa Fenechiu" pe carburanți anunțată de Ponta s-ar putea dovedi ilegală: precedentul spaniol
- Detalii
- Publicat în 13 November 2013
La finalul recentelor negocieri cu FMI, premierul Victor Ponta a anunțat că Guvernul va introduce o acciză de 7 eurocenţi pe litrul de carburant, fie benzină, fie motorină, banii astfel colectaţi urmând să fie vărsaţi într-un fond special destinat investiţiilor în infrastructura rutieră. Ideea a fost enunțată prima oară de către fostul ministru liberal al Transporturilor, Relu Fenechiu, care declara recent că a găsit soluţia prin care în România să existe fonduri suplimentare pentru construirea mai multor kilometri de autostradă, şi anume mărirea accizei la carburanți.
Problema este că această acciză suplimentară ar putea fi ilegală din perspectiva legislației europene. Recent, avocatul general al Curții Europene de Justiție a redactat o opinie potrivit căreia o acciză suplimentară similară introdusă de autoritățile spaniole în 2002 și destinată finanțării construirii de spitale încalcă normele UE cu privire la accize, iar Spania riscă să fie obligată la restituirea a miliarde de euro către cei care au plătit, de-a lungul timpului, această acciză suplimentară.
Curtea Europeană de Justiție urmează să se pronunțe în această speță, însă jurisprudența Curții arată că, în majoritatea covârșitoare a cazurilor, judecătorii europeni obișnuiesc să ia decizii în concordanță cu opiniile redactate de avocatul general.
În aceste condiții, aplicarea ideii lui Fenechiu riscă să aibă aceeași soartă precum deja legendara taxă de primă înmatriculare auto. Peste 300.000 de proprietari de maşini din România au câştigat procesele pentru restituirea acestei taxe, considerată ilegală de către instanţe. Bugetul Fondului de Mediu pentru 2013 include suma de 400 de milioane de lei pentru despăgubirea persoanelor care au plătit taxa de primă înmatriculare.
În aprilie, Curtea Europeană de Justiție a dat dreptate unei sibience care a dat în judecată autorităţile române cerând ca, la restituirea taxei, să primească şi o dobândă calculată pentru perioada începând cu plata respectivei taxe.
Se încalcă legislația europeană a accizelor
În 2002, guvernul central de la Madrid a introdus o acciză suplimentară pe carburanți, banii colectați astfel fiind redistribuiți guvernelor regionale ale Spaniei, pentru finanțarea cheltuielilor publice de sănătate ale acestora, cum ar fi construirea de spitale. Avocatul general al Curții Europene de Justiție, Nils Wahl, susține, în opinia formulată luna trecută, că acciza suplimentară încalcă legislația UE, care interzice introducerea de taxe indirecte care să pună bariere în calea comerțului intracomunitar.
În plus, acciza suplimentară spaniolă pe carburanți mai încalcă un aspect al normelor UE cu privire la accize, anume acela că acestea pot fi impuse doar pentru scopuri bine definite, non-bugetare, privind interesul public, cum ar fi protecția mediului, în cazul accizelor pe combustibili fosili, sau sănătatea populației, în cazul accizelor pe tutun și alcool.
"Această acciză suplimentată compromite demersurile de armonizare a regimului accizelor la nivelul UE și încalcă directiva UE cu privire la accize, al cărei scop este tocmai abolirea barierelor comerciale rămase la nivelul pieței interne europene. În plus, acciza suplimentară servește un scop de natură bugetară, respectiv finanțarea cheltuielilor publice de sănătate", se arată în opinia avocatului general.
Are scopuri bugetare
În plus, susține acesta, structura accizei suplimentare arată că ea nu urmărește scopuri nebugetare, cum ar fi descurajarea folosirii de hidrocarburi fosile și încurajarea combustibililor alternativi, ci strict bugetare, cum ar fi finanțarea construirii de spitale.
Pe lângă asta, acciza suplimentară încalcă regulile UE privind fiscalitatea. "Potrivit directivei europene privind accizele, acestea se datorează din momentul în care produsele accizate sunt eliberate pentru consum, respectiv când părăsesc antrepozitul fiscal. În schimb, exigibilitatea accizei suplimentare spaniole este pusă în legătură cu vânzările retail ale produselor accizate", scrie avocatul general al Curții Europene de Justiție.
Wahl mai spune că există riscul ca o decizie a Curții Europene de Justiție defavorabilă Spaniei să aibă consecințe economice extrem de serioase, în condițiile în care guvernul de la Madrid a ignorat în mod repetat avertismentele oficiale repetate care i-au fost adresate, de a renunța la respectiva acciză suplimentară.
"În fapt, Spania și-a asumat în mod conștient riscul de a implementa suprataxa, în pofida avertismentelor și, în consecință, aceasta a fost aplicată timp de ani de zile, în detrimentul consumatorilor finali și al pieței interne europene", se arată în opinia avocatului general. Suprataxa pe carburanți a fost în vigoare în intervalul 2002 – 2012.
Bomboană pe coliva deficitului bugetar
Este greu de estimat cu precizie care ar fi povara financiară pe care ar trebui să o suporte contribuabilii spanioli în cazul în care guvernul Spaniei va fi obligat să restituie acciza suplimentară celor care au plătit-o în acești 10 ani. Autoritățile de la Madrid estimează suma totală încasată din suprataxă la circa 13 miliarde de euro, reprezentând aproximativ 1,25% din PIB-ul anual al Spaniei, însă avocații guvernului spaniol au calculat că doar dobânzile aferente acestei sume, până în 2011, s-ar ridica la peste 3 miliarde de euro.
În plus, aceștia spun că este foarte greu de estimat care este numărul total de persoane care ar fi îndreptățite să solicite restituirea accizei suplimentare plătite, iar întregul proces ar fi mult prea costisitor, mai ales în condițiile imensului deficit bugetar cu care se confruntă Spania.
Avocații au cerut Curții Europene de Justiție ca, în cazul în care ia o decizie defavorabilă Spaniei, să limiteze numărul celor îndreptățiți să ceară restituirea la acele persoane și companii care au dat în judecată autoritățile de la Madrid. Potrivit legislației spaniole, contribuabilii pot cere restituiri de taxe aplicate ilegal sau calculate incorect doar în primii patru ani după plata acestora.
Avocatul general susține însă, în opinia sa, că judecătorii europeni nu ar trebui să permită Spaniei să limiteze numărul celor îndrituiți să li se restituie acciza suplimentară plătită.
"Simplul fapt că o decizie preliminară a Curții poate acea consecințe financiare semnificative pentru un stat membru UE nu justifică limitarea efectelor temporale ale deciziei. Altfel, s-ar ajunge la paradoxul ca cele mai serioase și îndelungate încălcări ale legislației UE să fie tratate de către Curte cu cea mai mare toleranță", conchide avocatul.
Eventualele restituiri vor dura mult
Procesul de la Curtea Europeană de Justiție a fost intentat de către o firmă catalană de transporturi, Transportes Jordi Besora, care a solicitat restituirea unei sume de circa 45.000 de euro, reprezentând acciza suplimentară pe carburanți plătită de companie între 2005 și 2008. Avocatul firmei spune că aceasta a mai depus o reclamație la Curte, în care cere și restituirea sumelor plătite ulterior, până în 2012.
Este departe însă de a fi singura reclamație. Alte sute de spețe identice se află în diverse stadii procedurale, iar totalul solicitărilor de restituire ar putea ajunge la 10% din sumele încasate de Spania din acciza suplimentară pe carburanți.
"Probabil că guvernul va eșalona pe perioade lungi aceste restituiri, din cauza constrângerilor bugetare. Cei care vor să-și recupereze banii plătiți pe suprataxă vor trebui să stea la coadă și să se înarmeze cu multă răbdare", spune Enrique Chinchilla, profesor de fiscalitate la IESE Business School din Barcelona.
Spania a înlocuit acciza suplimentară la începutul acestui an cu diferite taxe naționale și regionale pe hidrocarburi, despre care guvernul de la Madrid consideră că sunt în acord cu legislația UE.
Despăgubiri de 400 de milioane de lei doar în 2013
În aprilie, vicepremierul Daniel Chiţoiu declara că bugetul Fondului de Mediu pentru 2013 include suma de 400 de milioane de lei pentru despăgubirea persoanelor care au plătit taxa de primă înmatriculare şi că România trebuie să aplice decizia Curţii Europene de Justiţie pe această temă.
"Sumele pentru despăgubiri referitor la taxa auto sunt prevăzute în bugetul fondului de mediu. Noi avem prevăzut în acest an o sumă de aproape 400 de milioane de lei pentru despăgubiri tuturor celor care au plătit taxa de primă înmatriculare. Într-adevăr, trebuie să aplicăm decizia Curţii Europene de Justiţie", a spus Chiţoiu.
Cu o săptămână înainte, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene dăduse dreptate unei sibience care a dat în judecată autorităţile române, cerând ca, la restituirea taxei de poluare, să primească şi o dobândă calculată pentru perioada începând cu plata respectivei taxe, potrivit Mediafax.
Mariana Irimie - care, pentru un autoturism înmatriculat pentru prima dată în Germania, a plătit taxa de poluare prevăzută de OUG 50/2008 - este în proces cu Administraţia Finanţelor Publice Sibiu şi Administraţia Fondului pentru Mediu, cauza fiind legată de suma care trebuie să îi fie restituită.
Dobânzi mai mari decât taxele efective
Sibianca a cerut ca să primească şi dobândă începând de la data plăţii taxei şi până la cea a restituirii sale efective. Dobânda este de circa 9.500 de lei, iar taxa plătită în 2008 a fost de 6.700 lei.
Avocatul persoanei respective, Dragoş Târşia, a declarat atunci că, după decizia instanţei, mulţi dintre cei care vor cere plata dobânzii vor primi sume mai mari chiar decât taxele de poluare plătite.
"Această decizie are o importanţă majoră, întrucât obligă statul să restituie nu atât suma prelevată sub titlul de taxă de poluare, cât şi dobânda aferentă în materie fiscală, calculată de la data perceperii acestei taxe şi nu de la data cererii de restituire, cum prevedea anterior articolul 124 din Codul de procedură fiscală. Sunt multe cazuri în care dobânda va întrece taxa. Pentru toate taxele prelevate în perioada 2007-2009, dobânda este de peste sută la sută din cuantumul taxei'', a afirmat Dragoş Târşia.
El a mai spus că se aşteaptă la o nouă "avalanşă de procese", de data aceasta vizând dobânda.
Peste 300.000 de proprietari de maşini au câştigat procesele pentru restituirea taxei de poluare, considerată ilegală de către instanţe.