Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Thu03282024

Last updateThu, 14 Mar 2024 9am

Romana English
Back Home Stiri pline de energie Stirile Pline de Energie Contabilitate si Fiscalitate Ponta confirmă Energy Report: guvernul a înghețat actualul nivel al accizelor în lei și văduvește șoferii de reduceri de peste 10 bani/l

Ponta confirmă Energy Report: guvernul a înghețat actualul nivel al accizelor în lei și văduvește șoferii de reduceri de peste 10 bani/l

victor-ponta3

Premierul Victor Ponta a confirmat astăzi informația publicată cu două luni în urmă de Energy Report, potrivit căreia guvernul intenționează să înghețe actualul nivel al accizei în lei.

"Vreau să vă rog să închidem această construcţie bugetară pe 2015 pe principiile pe care le-am anunţat, şi anume nu se creşte nicio taxă şi niciun impozit. Foarte multă lume întreba de acciză sau de...rămân exact cum au fost în anul 2014, niciun leu în plus", a spus Ponta miniştrilor în şedinţa de guvern.

Ceea ce este prezentat de Ponta drept o păstrare a impozitării la nivelul actual este în fapt o majorare de accize.

Pe data de 30 septembrie, Energy Report anunța că pregătește o nouă surpriză, dorind să transforme accizele din euro în monedă națională, pentru a le îngheța la actualul nivel în lei.

Conform actualei legislații, chiar dacă în euro accizele ar rămâne aceleași, acciza la benzină, de exemplu ar trebui să scadă, ca urmare a evoluției cursului de schimb, de la 2.035 lei (429,59 euro) la mia de litri la 1.940 lei la mia de litri, iar cea la motorină de la 1.897 lei la (400,395 euro) la 1.808 lei la mia de litri.

Cu alte cuvinte, șoferii din România ar trebui să plătească de la 1 ianuarie cu 11 bani mai puțin pe litrul de benzină și cu 12 bani mai puțin pe cel de motorină, dacă guvernul ar respecta prevederile Codului Fiscal aflat în vigoare și ar renunța la ideea, neanunțată încă public, de a îngheța nivelul accizelor în lei.

Cât ar trebui să coste carburanții dacă guvernul ar respecta propriul cod fiscal

Astfel, de la 1 ianuarie un litru de benzină ar trebui să coste 5,56 lei, iar unul de motorină 5,74 lei, față de actualele prețuri, de 5,67 lei, respectiv 5,86 lei, înregistrate la stația Petrom de pe Șoseaua Mihai Bravu nr. 321.

Și asta pentru că noul curs la care ar trebui calculate accizele pentru 2015 ar urma să scadă, potrivit prevederilor Codului Fiscal, de la 4,738 la 4,517 lei lei pentru un euro.

Dat fiind faptul că nivelul cursului leu/euro publicat în prima zi lucrătoare a lunii octombrie în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, de 4,4093 lei pentru un euro, este mai mic decât cel înregistrat pe 1 octombrie 2013, de 4,4485 lei pentru un euro, și anul acesta ar trebui aplicată formula inventată de guvern anul trecut. În acest caz, potrivit “excepției” prevăzute la alineatul 2 al articolului 218, cursul care va fi folosit la calculul accizelor va fi cel de pe 1 octombrie 2013 (4,4485 lei), indexat cu rata anuală a inflației din luna septembrie. Potrivit datelor BNR, rata anuală a inflației din septembrie a fost de 1,54%.

Curs de 4,517 lei pentru un euro

Astfel, cursul la care ar trebui să se calculeze accizele pentru 2015, 4,517 lei pentru un euro, ar fi cu 22 de bani mai mic decât cel la care s-au calculat în 2014, de 4,738 de lei pentru un euro.

Guvernul Ponta, aflat în foame de bani în urmă cu un an, a născocit anul trecut o formula de calcul prin care cursul la care s-au calculat accizele în acest an a fost mai mare cu 6,5% decât cel prevăzut de directivele europene, cel din prima zi lucrătoare din luna octombrie a lui 2013 și publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Cod Fiscal: ART. 218 Conversia în lei a sumelor exprimate în euro. Valoarea în lei a accizelor şi a impozitului la ţiţeiul din producţia internă, datorate bugetului de stat, stabilite potrivit prezentului titlu în echivalent euro pe unitatea de măsură, se determină prin transformarea sumelor exprimate în echivalent euro, pe baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în situaţia în care cursul de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, este mai mic decât cursul de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent, valoarea în lei a accizelor şi a impozitului la ţiţeiul din producţia internă, datorate bugetului de stat, stabilite potrivit prezentului titlu în echivalent euro pe unitatea de măsură, se determină prin transformarea sumelor exprimate în echivalent euro, pe baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, valoare care se actualizează cu media anuală a indicelui preţurilor de consum calculată în luna septembrie din anul precedent, comunicată oficial de Institutul Naţional de Statistică, până la data de 15 octombrie.

Anul acesta însă, propriul șiretlic prin care a “furat” aproximativ 1 miliard de lei (încasările din accize pe 2013 fiind de 21 miliarde de lei) din buzunarul contribuabililor, se întoarce împotriva guvernului Ponta. Astfel potrivit propriului cod fiscal, prin care a jecmănit populația în acest an, cursul la care ar trebui calculate accizele anul viitor ar trebui să fie unul considerabil mai scăzut, cu peste 4,2 mai redus decât cel utilizat din acest an.

Dacă guvernul ar decide prin minune să revină la intenții mai bune și să respecte prevederile Directivei Europene, și să aplice cursul publicat în prima zi lucrătoare a lunii octombrie 2014 în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, de 4,4093 lei pentru un euro, șoferii români ar putea beneficia de reduceri mult mai semnificative. Astfel, un litru de benzină s-ar ieftini cu 17 bani (de la 5,67 la 5,5 lei), iar unul de motorină cu 18 bani (de la 5,86 la 5,68 lei).

Articol Directiva Europeană 2003/96. Pentru statele membre care nu au adoptat moneda euro, valoarea euro în monedele naționale care trebuie aplicată valorii ratelor de impozitare se fixează o dată pe an. Ratele care trebuie aplicate sunt cele obținute în prima zi lucrătoare din luna octombrie și publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și se aplică de la data de 1 ianuarie a următorului an calendaristic. Statele membre pot menține valorile de impozitare aflate în vigoare în momentul adaptării anuale în cazul în care conversia sumelor nivelului de impozitare exprimat în euro ar conduce la o creștere a nivelului de impozitare exprimat în monedă națională mai mică de 5 % sau de 5 euro, reținându-se valoarea cea mai mică.

În prezent (curs - 4,738):

Benzină - 5,67 lei/l, din care

companie - 2,545 lei

accize - 2,035 lei/l

TVA - 1,09 lei

Potrivit Codului Fiscal (curs - 4,517):

Benzină - 5,56 lei, din care

companie - 2,545 lei

accize - 1,940 lei

Potrivit Directivei europene (curs - 4,4093):

Benzină - 5,50 lei, din care

companie - 2,545 lei

accize - 1,894 lei

În prezent (curs - 4,738):

Motorină - 5,86 lei, din care

companie - 2,82 lei

accize - 1,897 lei

TVA -1,13

Potrivit Codului Fiscal (curs - 4,517):

Motorină - 5,74 lei, din care

companie - 2,82 lei

accize - 1,808 lei

Potrivit Directivei europene (curs - 4,4093):

Motorină - 5,68 lei, din care

companie - 2,82 lei

accize - 1,765 lei

 

Tag Cloud