Guvernul Ponta: Sa se liberalizeze primesc, dar sa nu se schimbe nimica!
- Detalii
- Publicat în 29 January 2013
- Scris de Florin Rusu
Conflictul mocnit dintre guvernul Romaniei si reprezentantii Fondului Monetar International (FMI) pare din ce in ce mai evident, in pofida anuntului privind posibilitatea “prelungirii” actualului acord cu trei luni si a “laudelor” in ceea ce priveste atingerea deficitului structural, venite din partea sefului delegatiei FMI in Romania, Erik de Vrijer. De altfel, acceptarea de catre acesta a posibilitatii prelungirii actualului acord este o veste cum nu se poate mai proasta pentru executiv: exclude semnarea (cel putin semnarea rapida) a unui nou acord cu Fondul.
Daca pana in prezent temele sensibile ale negocierilor erau reprezentate de tinta de deficit (cash sau structural), sectorul bancar sau arieratele sectorului guvernamental sau ale administratiei locale, in prezent restructurarea si liberalizarea a doua sectoare vitale pentru viitorul economic al Romaniei, cel energetic si cel al transporturilor, au fost principalele puncte de divergenta dintre cele doua parti.
FMI: Energia si transporturile - motorul economic al Romaniei
Introducerea de patru noi taxe aplicate sectorului energetic in plina vizita FMI nu a contribuit la aplanarea conflictului dintre cele doua parti. La nivel discursiv, pozitiile nu par atat de nereconciliabile, cu atat mai mult cu cat in scrisoarea de intentie convenita cu Fondul, Guvernul recunoaste ca “exploatarea considerabilelor noastre resurse de energie necesita o mare mare participare a sectorului privat, care poate asigura un mai mare nivel al investitiilor in domeniu”. Idee dusa mai departe de reprezentantul FMI in Romania care vede doua surse viitoare de crestere economica pentru tara noastra. “Ne uitam la sectoarele de unde poate veni cresterea: energia si transporturile, pentru ca Romania are o locatie geografica intre Marea Neagra si restul Europei, iar o infrastructura buna de transport poate atrage investitii in productie”, a remarcat de Vrijer. Toate bune si frumoase, nuamai ca de aici incep problemele. “In ambele sectoare exista foarte multe intreprinderi de stat, si am discutat cu Guvernul cum sa imbunatatim performantele lor. Si exista doua directii, fie ne asiguram ca exista manageri capabili, profesionisti, care sa le conduca mai eficient astfel incit sa obtina profituri si sa poata contribui la buget, fie, mai dificil, sa le privatizezi si sa incerci sa atragi capital si know-how”, a continuat reprezentantul FMI. Iar tonul sau nu a ascuns evidenta sa preferinta pentru cea de-a doua metoda.
Nu ne vindem tara!
In ceea ce priveste prima solutie, Romania a aplicat-o deja cu rezultate mai mult decat discutabile: a platit sume considerabile unor consultanti pentru a numi in functii de conducere tot clienti politici.
“Inteleg ca exista reticenta in privinta privatizarii si exista preconceptii in aceasta privinta”, a declarat de Vrijer. Oficialul FMI da dovada de naivitate, nevrand sa inteleaga faptul ca niciun guvern al Romaniei, nici guvernul Boc, la timpul sau, nici guvernul Ponta nu va dori privatizarea companiilor de stat, care in ultimii ani au fost transformate in vehiculul favorit al politicienilor de sifonare a banului public. In plus, dupa ce in campanie ai avut discursuri populiste de tipul “Nu ne vindem tara!”, nu poti veni sa anunti privatizarea “campionilor energetici” fara a pierde capital electoral.
Prin noi insine!
Insa divergentele dintre FMI si guvern nu se opresc aici, ci vizeaza chiar notiunea de liberalizare a pietei. Partea romana se ghideaza dupa principiul caragialesc: “Sa se liberalizeze, primesc. Dar sa nu se schimbe nimica! Ori sa nu se liberalizeze, primesc! dar atunci sa se schimbe pe ici pe colo”. Guvernul Ponta ar dori liberalizarea in varianta romaneasca, pe termen foarte lung si cu posibilitatea adoptarii de masuri arbitrare. In plus, partea leului de pe urma liberalizarii ar trebui luata nu de companiile private care ar trebui sa investeasca in explorare, exploatare si tehnologizare, ci de statul roman prin taxe si impozite noi sau redevente majorate. Avem de-a face cu doua filosofii diferite: FMI crede ca profiturile apartin de drept companiilor private, in timp ce guvernul Ponta crede ca ele apartin statului, care, in functie de interesele politice, le poate arunca si companiilor private un os de ros pe vreme rea.
“Exista o controversa privind companiile distribuitoare de energie electrica si gaze. Este normal pentru companii sa obtina profituri. Daca reglementatorul pietei de energie nu permite majorari de preturi, atunci companiile fac profit, dar nu suficient pentru a face investitii majore. Prin independenta ANRE, speram ca situatia pe ansamblu se va imbunatati. Profiturile normale sunt de peste 10%. Deci daca o companie din acest sector are profit peste 19%, asa e corect.”, a explicat de Vrijer controversele avute cu actualul guvern social-liberal.
Tonul reprezentantului FMI ar trebui sa ingrijoreze guvernul Ponta, care ar putea fi lasat fara sustinere morala in momentul in care va iesi sa caute finantare pe pietele externe. Pentru ca de pe piata interna se va finanta cu greu, cu atat mai mult cu cat BNR va avea alte preocupari: lupta impotriva presiunilor inflationiste create pe de o parte, pe partea de oferta, de liberalizarea preturilor si de majorarea impozitarii in energie, iar pe de alta, pe partea de cerere, de cresterea salariilor si a pensiilor.